Takaisin

RAKKAUDESTA LAJIIN: NISSANIN TYÖNTEKIJÄT KEHITTIVÄT NISSAN LEAF 48 KWH -PROTOTYYPIN VAPAA-AJALLAAN

  • Nissanin työntekijät loivat 48kWh prototyypin LEAFistä, tuplaten markkinoilla olevan mallin akkukapasiteetin.
  • Nissan Innovation team -ryhmän asentajat työskentelivät projektin parissa iltaisin ja viikonloppuisin.
  • Prototyyppi osallistui useaan ECOseries -tapahtumaan, jossa esiteltiin paitsi mallin kasvanutta toimintamatkaa, myös Nissanin sitoutuneisuutta Intelligent Mobility -älyliikennevisioonsa.

Nissanin insinöörit suhtautuvat innovaatioihin intohimolla. Sen huomaa esim. heidän luomastaan Nissan Leaf 48 kWh -prototyypistä, joka on kehitetty kokonaan työntekijöiden omalla ajalla. Prototyypissä on kaksi kertaa alkuperäisen Nissan LEAF -mallin kokoinen akku, ja auton toimintamatka kasvoi peräti 75% normaaleissa olosuhteissa.

Prototyypin takana on ryhmä Nissanin Barcelonan Teknillisen keskuksen (NTCE-S) insinöörejä. Vapaaehtoinen ryhmä pyrkii rikkomaan sähköautoilun rajoja. Prototyyppi, jonka nimi ”Cocoon” viittaa samannimiseen amerikkalaiseen tieteiselokuvaan, rakennettiin espanjalaista ECOseries -moottoriurheilutapahtumaa varten.

"On ollut suuri kunnia saada olla mukana tässä projektissa ja nähdä kuinka prototyyppi kilpaili ECOseries -tapahtumassa. Meillä kaikilla on palava intohimo työtämme kohtaan, ja tällaiset projektit tarjoavat meille tilaisuuden innovoida vapaasti ja ajatella kaukonäköisesti. Sähköautojen toimintamatkojen kasvattaminen on tärkeää niiden yleistymisen kannalta, ja olikin hienoa päästä hyödyntämään osaamistamme ja tutkia, millä eri tavoilla toimintamatkaa voisi kasvattaa”, Dario Fernandez, Senior Engineer, kertoo.

"Nissan on sähköautoilun edelläkävijä, ja se kehittää teknologiaansa jatkuvasti. Nyt kehitetty protoyyppi toimii hienona esimerkkinä siitä innovatiivisesta ajattelutavasta, jolla suunnittelijamme ja insinöörimme toimivat joka päivä. Se on myös osoitus Nissanin työntekijöiden intohimostaa työtään kohtaan”, Gareth Dunsmore, Director of Electric Vehicles, kertoo ja jatkaa, ettei prototyyppiä ole tarkoitus siirtää tuotantoon.