Takaisin

UUSI NISSAN NAVARA ENGUARD CONCEPT ON PELASTUSAUTO RANKIMPIIN MAHDOLLISIIN OLOSUHTEISIIN

  • Nissan Navara ‑pohjainen pelastusautokonsepti saa maailman ensiesittelynsä Hannoverin autonäyttelyssä
  • Uutuuskonseptiin integroitu kannettavan akkuyksikön prototyyppi on Nissanin Intelligent Mobility ‑vision uusi edistysaskel
  • Navara EnGuard -konseptiauto osoittaa, että palkittu Nissan Navara soveltuu rankimpiin kuviteltavissa oleviin olosuhteisiin

21.9.2016 — Nissan julkistaa tämänvuotisessa Hannoverin autonäyttelyssä täysin uuden Nissan Navara EnGuard ‑konseptiauton, joka on suunniteltu pelastusajoneuvoksi rankimpiin mahdollisiin olosuhteisiin. 

Luja ja kestävä konseptiauto perustuu International Pick-up of the Year ‑palkinnolla palkitun Nissan Navara ‑lava-auton Double Cab Tekna ‑versioon, johon on tehty runsaasti muotoilullisia ja teknisiä parannuksia. Uutuuskonsepti on täynnä varusteita, jotka soveltuvat pelastustyöhön esimerkiksi luonnonkatastrofialueilla. Niihin kuuluu muun muassa kameralennokki, joka voi lentää onnettomuusalueen yläpuolella ja antaa elintärkeitä tietoja pelastushenkilöstöä mahdollisesti uhkaavista vaaroista.

 

Navara EnGuard -konseptiauto on dynaamisilta ominaisuuksiltaan erinomainen ja sisältää runsaasti huipputeknologiaa, kuten Nissanin uraauurtavan Around View Monitor ‑kamerajärjestelmän. 

Navara EnGuard -konseptiauton myötä maailman ensiesittelynsä saa myös Nissanin kehittämän kannettavan akkuyksikön prototyyppi. Akkuyksikössä hyödynnetään Nissanin akkuteknologiaa, joka on jo tosikäytössä yhtiön LEAF- ja e-NV200-sähköautoissa. Navara EnGuard Conceptiin on integroitu kaksi kannettavaa akkuyksikköä, jotka toimivat työkalujen ja koneiden luotettavana, hiljaisena ja päästöttömänä virtalähteenä pelastustiimin kenttätyössä.

Philippe Guerin-Boutaud, Corporate Vice President, Light Commercial Vehicles, Nissan, kommentoi uutuuskonseptia seuraavasti: ”Asiakkaamme laskevat jokapäiväiset kuljetustarpeensa Nissan Navaran varaan. Navara EnGuard -konseptiauto todistaa, että Navara soveltuu rankimpiin kuviteltavissa oleviin olosuhteisiin. Kannettavan akkuyksikön prototyyppi antaa puolestaan aivan uudenlaisen näkemyksen siitä, miten Nissan voi tulevaisuudessa hyödyntää sähköautojen akkuteknologiaa ja niihin liittyvää asiantuntemustaan hyvin moninaisilla aloilla.” 

Nissan – kevyiden hyötyajoneuvojen maailmanlaajuinen johtaja

Nissan on kevyiden hyötyajoneuvojen maailmanlaajuinen johtaja, jonka kattava mallisto pitää sisällään lava-autoja, pakettiautoja ja kevyitä kuorma-autoja kaikenlaisiin työtarpeisiin. Nissanin monipuoliseen pakettiautovalikoimaan kuuluvat muun muassa Hannoverin autonäyttelyssä esiteltävä täysin uusi NV300 sekä kompakti, täysin sähkökäyttöinen e-NV200. Nissanin kevyiden hyötyajoneuvojen houkuttelevuutta lisää ainutlaatuinen viiden vuoden / 160 000 km:n tehdastakuu*.

 

Nissanin osaaminen kevyiden hyötyajoneuvojen segmentissä kumpuaa yli 80 vuoden perinteestä ja tuo yhtiön automalleille kansainvälisiä tunnustuksia, kuten International Pick-up Award ‑palkinnon Navaralle tänä vuonna. 

Kevyet hyötyajoneuvot ovat keskeisessä asemassa Nissanin Intelligent Mobility ‑visiossa, joka tähtää täysin päästöttömään ja kuolonuhrittomaan liikenteeseen. Siksi myös yhtiön uudet hyötyajoneuvomallit on varustettu kehityksen huippua edustavilla turvallisuusjärjestelmillä, jotka toimivat samalla Nissanin itseohjautuvan teknologian kehitysohjelman rakennuspalikoina.­­ Navara EnGuard -konseptiauto tukee Intelligent Mobility ‑visiota myös konseptiin integroitujen kannettavien akkuyksikköjen ansiosta. 

Esittelyssä Nissan Navara EnGuard Concept 

Hirmumyrskyjä, tulvia, maanjäristyksiä ja tsunameja – uutiset maailmalta kertovat meille jatkuvasti erilaisista luonnonkatastrofeista. Parhaat mahdolliset työkalut ovat pelastusorganisaatioille kaikki kaikessa, jotta pelastustiimit löytävät tiensä avuntarvitsijoiden luo ja voivat pelastaa ihmishenkiä. On ratkaisevan tärkeää, että pelastajat pääsevät katastrofialueen ytimeen nopeasti ja turvallisesti. 

Nissan Navara EnGuard -konseptiauto on täydellinen työkalu tähän tarkoitukseen. Konseptiin tehtyjen erikoismuutosten ansiosta tavallinen Navara on muuntautunut liikkuvaksi pelastuskeskukseksi. Ajokorkeutta on korotettu 50 millimetrillä, joka mahdollistaa auton pääsyn paikkaan kuin paikkaan. Raideleveyttä on suurennettu edessä 80 mm ja takana 94 mm, joten se on nyt 1620 mm molemmilla akseleilla. Tämä tuo lisävakautta epätasaisessa maastossa. Navaran 18-tuumaiset kevytmetallivanteet on korvattu uusilla 16-tuumaisilla vanteilla. Näyttävät 285/75/R16 ‑koon offroad-renkaat takaavat poikkeuksellisen pidon. 

Silmiinpistävin ero tavalliseen Navaraan löytyy auton sivuilta, missä etu- ja takapyöräkoteloihin on asennettu erityisesti räätälöidyt lokasuojan levikkeet. Muottiin valettujen astinlautojen päällä on kuminen lista, joka ehkäisee kengänpohjien luistamista. Kuljettajan puolen A-pilarissa oleva snorkkeli turvaa moottorin ilmanoton, jos autolla on kahlattava syvässä vedessä.

Navaran päivittäisessä käytössä lava näyttelee merkittävää osaa. Sama pätee myös Navara EnGuard -konseptiautoon, jonka lava on ideoitu liikkuvaksi pelastuskeskukseksi hengenpelastustyöhön syrjäisillä seuduilla ja haastavissa olosuhteissa.

Takaluukussa on uusi, valettu suojalista, ja lisäjarruvalo on siirretty siihen ohjaamon takaosasta. Lavalla on kaksi ulosvedettävää, helppokäyttöistä varustekaukaloa. Kestävästä kaksikerroksisesta lasikuidusta valmistetuilla kaukaloilla on pituutta 80 cm.

Matala ylempi kaukalo on koko lavan levyinen ja sisältää kevyitä varusteita ja työkaluja, kuten radiopuhelimia, voimakkaita käsivalaisimia, palosammuttimen, köysiä ja kiipeilyvarusteita, lapion sekä kirveen. Syvempi ja kapeampi alakaukalo peittää vain keskimmäisen kolmanneksen lavasta. Siinä säilytetään suurikokoisempia varusteita, kuten happisäiliötä, elvytyslaitteistoa, pelastusliivejä ja kelluntavälineitä.

Kannettavat akkuyksiköt tuovat uuden ulottuvuuden Nissanin Intelligent Mobility‑visioon 

Nissanin kannettavien akkuyksiköiden prototyypit on sijoitettu Navara EnGuard -konseptiauton lavan reunoille alemman säilytyskaukalon ympärille. Tämä Nissanin sähköautojen akkuja vaihtoehtoisella tavalla hyödyntävä teknologiakokeilu saa maailman ensiesittelynsä Hannoverin autonäyttelyssä.  Yli 250 000 sähköautoa maailmanlaajuisesti myynyt Nissan on nopeasti kasvavan sähköautosegmentin markkina- ja teknologiajohtaja. Yhtiöllä on siten ihanteellinen mahdollisuus hyödyntää sähköauto-osaamistaan tulevaisuudessa yhä useammissa autosegmenteissä ja erilaisissa käyttösovellutuksissa.

Kun akkuyksiköt ovat säilytyspaikassaan lavalla, auton dieselmoottori lataa niitä jatkuvasti, jotta ne ovat aina käyttövalmiina hätätilanteessa. Kumpikin 2 kW:n akkuyksikkö käsittää seitsemän Nissanin sähköautojen akkumoduulia säänkestävän koneistetun alumiinikotelon sisällä. 

Pelastustiimin kenttätyössä akkuyksiköitä voidaan käyttää esimerkiksi leikkaus- tai nostotyökalujen virtalähteenä. Ne on nimenomaisesti suunniteltu korvaamaan bensiinigeneraattorit, joihin nähden ne tarjoavat runsaasti etuja: generaattorit ovat hyvin meluisia, kun taas hiljainen ja tärinätön akkuyksikkö mahdollistaa pelastajien keskinäisen kommunikoinnin ja eloonjääneiden avunhuutojen kuulemisen. Täysin päästöttömät ja tulenarkoja polttoaineita sisältämättömät akkuyksiköt soveltuvat käyttöön myös suljetuissa tiloissa, kuten rakennusten sisällä tai luolassa.

Akkuyksikössä on kaksi latausliitintä (220 V:n vaihtovirtapistoke ja aurinkopaneelien liitin) ja viisi syöttöliitintä (kaksi 220 V:n vaihtovirtapistoketta ja kolme USB-porttia). Akkuyksikön päässä oleva syvennys helpottaa kantamista. 

Osana Intelligent Mobility ‑visiotaan Nissan tutkii jatkuvasti tapoja integroida sähköautojen akkuteknologiaa osaksi yhteiskuntaa. Navara EnGuard -konseptiauton akkuyksiköt ovat konkreettinen esimerkki siitä, kuinka sähköautojen akkuteknologiaa voidaan hyödyntää puhtaampien ja kestävämpien energiaratkaisujen tarjoamiseen uusilla alueilla. 

Tänä vuonna lanseeratun Intelligent Mobility ‑vision tarkoituksena on olla Nissanin ohjenuorana tuotteiden ja teknologiaratkaisujen kehittämisessä ja ohjata yhtiön kriittisiä päätöksiä sen suhteen, mistä autot saavat käyttövoimansa, kuinka niillä ajetaan ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa – nautinnollista ajokokemusta unohtamatta. 

Korkealla liitävä kameralennokki lähettää autoon kuvia 

Navara EnGuard –konseptiauton lavakannen yläkulmissa on moottoroidusti avattavat säilytyslokerot. Kuljettajan puolella on ensiapupakkaus ja kannettava defibrillaattori. Etumatkustajan puolen 20,5-tuumainen teräväpiirtonäyttö näyttää reaaliaikaista videokuvaa, joka saadaan kehityksen huippua edustavasta DJI Phantom 4 ‑kameralennokista. Vain 1380 grammaa painava lennokki voi lentää jopa 6000 metrin korkeudessa 20 metrin sekuntinopeudella miltei puolen tunnin ajan. Lennokin pohjassa oleva 12,4 megapikselin kamera voi kuvata videota ja still-kuvia. Navara EnGuard –konseptiauton lavalla lennokkia säilytetään alemmassa säilytyskaukalossa. 

Moottoroidusti avautuvien säilytyslokeroiden vieressä koneistettujen alumiinikansien takana on neljä virtapistoketta, kaksi kummallakin puolella. Pistokkeet on kytketty kannettaviin akkuyksiköihin, josta ne saavat virran. 

Lavakannen päällä on anodisoidusta metallista valmistetut kaiteet, joiden säädettävät kiinnikkeet mahdollistavat varusteiden kuljettamisen myös lavan päällä. Kaiteet ovat samanlaiset kuin Navarassa. Navara EnGuard –konseptiauton turvakehikkoon C-pilarin taakse on integroitu vielä kaksi säilytyslokeroa. 

Pelastuskäyttöön räätälöidyt valot ja vinssi

Navara EnGuard –konseptiauton ohjaamon katto on 136 mm korkeampi kuin Navarassa. Katolla on valoteline, jonka kulmissa olevat kirkkaat siniset vilkkuvalot näkyvät selvästi kaikista suunnista. Telineen kaikilla sivuilla on myös valkoiset LED-valot, jotka voidaan telineen etu- ja takapuolella kytkeä tehotilaan. Tällöin ne auttavat pelastustiimin työtä valaisemalla kirkkaasti laajan alueen auton edessä ja takana.

Myös pyöräkoteloiden päällä sekä etusumuvalo- ja takavaloumpioissa on kattovalojen sävyiset siniset vilkkuvalot, jotka ovat fiksun suunnittelun ansiosta sammutettuina miltei huomaamattomat.

Navara EnGuard -konseptiauton erityisominaisuuksiin kuuluvat myös uusiksi muotoiltuun etupuskuriin integroitu vinssi sekä lavan alle sijoitettu täysikokoinen varapyörä. Autossa on myös kuulavetokoukku, jonka vakuuttava 3500 kg:n vetomassa on sama kuin Navarassa. 

Korin pääväri on kiiltävän harmaa. Astinlautojen, vanteiden, virtapistokkeiden kansien ja vinssin koukun kaltaisten yksityiskohtien näkyvyyttä on tehostettu fluoresoivalla vihreällä. Autoon on teipattu heijastavat hätäajoneuvon sahanteräkuviot ovien alle ja tunnusnumero ”23” muun muassa katolle. B-pilarin väri on musta matta, kun taas ovenkahvat, ovipeilien kehykset ja sivuikkunoiden reunuslistat ovat saaneet kiiltävän mustan premium-viimeistelyn. 

Pelastusauton luonteen mukaiset värit 

Värien valintaan kiinnitettiin erityistä huomiota Navara EnGuard -konseptiauton suunnitteluprosessin aikana, sillä Nissan halusi niiden soveltuvan täysin pelastusauton tehtävään. Nissanin tekemissä tutkimuksissa havaittiin esimerkiksi, että fluoresoiva vihreä on päivänvalossa selkeimmin erottuva väri, jonka myös värisokeat henkilöt tunnistavat helpoimmin. Myös eri värien sijoittelulla on merkitystä. Esimerkiksi hätäajoneuvon sahanteräkuviot sijoitettiin ovien alle, koska se on paikka, johon muiden ajoneuvojen valot kohdistuvat helposti. 

Navara EnGuard –konseptiauton ohjaamossa kaikki metalliset yksityiskohdat on vaihdettu mustaan premium-viimeistelyyn. Lopputuloksena on entistä funktionaalisempi vaikutelma. Liiallisten yksityiskohtien karsimisen ansiosta kuljettajan on myös helpompi keskittyä vain hallintalaitteisiin, joita pelastustyössä tarvitaan. Ainoana poikkeuksena ovat ovien sisäkahvat, joiden kromaus on säilytetty, jotta ne erottuvat paremmin tummasta oviverhoilusta. 

Myös ohjaamossa värien valintaan on saatu ideoita hätäajoneuvoista: esimerkiksi ovitaskujen pohjien väri on fluoresoiva, joten ne löytyvät helposti myös pimeässä ja niiden sisältö on helpompi nähdä. 

Uudelleen muotoiltujen istuinten verhoilumateriaalina on kovaa kulutusta kestävä SuperFabric-kangas. Vihreiden istuinten kulmissa on heijastavat valkoiset saumat, jotka näkyvät myös pimeällä. 

Teknologiavarusteluun kuuluu muun muassa Around View Monitor 

Navara EnGuard –konseptiauto perustuu Navara-malliston korkeimpaan Tekna-varustelutasoon. Siten siinä on jo lähtökohtaisesti paljon pelastustyössä hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten NissanConnect-satelliittinavigaattori, joka ohjaa pelastustiimin varmasti ja nopeasti kohteeseen. Kaksivyöhykkeinen ilmastointi ja lämmitetyt istuimet takaavat mukavat oltavat auton sisällä olosuhteissa kuin olosuhteissa. Ehkä eniten pelastustyötä helpottaa Nissanin uraauurtava Around View Monitor ‑kamerajärjestelmä, joka näyttää kojelaudan näytössä 360 asteen lintuperspektiivinäkymän auton ympäristöstä. Around View Monitor on pelastustyöntekijöille ihanteellinen apuväline, sillä se mahdollistaa navigoinnin vaikeassa maastossa ilman, että autosta tarvitsee nousta ympäristöä havainnoimaan. 

Navara EnGuard –konseptiauto on kokenut myös mekaanisia parannuksia. Uusi konseptiauto on rakennettu kaikkien Navara-mallien tavoin tukevan tikapuurungon ympärille, mutta siinä on uusi, täysin säädettävä jousitus ja parannetut nailonholkit, jotka kohentavat auton maasto-ominaisuuksia entisestään. 

Myös nelisylinteriset levyjarrut poratuilla ja jäähdytetyillä 300 mm:n levyillä ovat uudet. Navara EnGuard -konseptiauton voimanlähteenä on tuotanto-Navaran 2,3-litraisen dCi-dieselmoottorin tehokkaampi 190 hv:n kaksoisturboversio, johon on yhdistetty seitsenvaihteinen automaattivaihteisto ja kytkettävä neliveto. Moottori täyttää Euro 6 ‑päästömääräykset, ja siinä on myös NOx-päästöjä vähentävä selektiivisen katalyyttisen pelkistyksen järjestelmä (SCR). Navara EnGuard -konseptiauto tuottaa CO2-päästöjä 183 g/km. Tuotanto-Navaran takavetoisessa 160 hv:n manuaaliversiossa päästöt ovat alimmillaan vain 159 g/km.

Nissan Navara EnGuard -äkonseptiauton ja Nissanin kannettavan akkuyksikön kehittelystä vastasi Lontoossa sijaitseva Nissan Design Europe (NDE).